Job alert

Het is mooi om te zien dat we dit samen voor elkaar boksen en dat iedereen op zijn eigen manier maximaal presteert.

Ruben Jansen – Teamcoördinator & Manager Personeel

Kun je jezelf voorstellen en wat is je functie bij Blisss?

Mijn naam is Ruben Jansen en sinds 2020 werkzaam bij Blisss. Ik heb een dubbele functie waarbij ik vanuit het management verantwoordelijk ben voor alles wat met onze eigen mensen te maken heeft. Nu met de werktitel: Happy People. Dat is best een brede functie.

Afgelopen jaar heb ik me heel veel gefocust op trainingen. Het was van belang dat we dat onderdeel goed hadden staan en komend jaar gaan we meer aan de slag met HR. Daarnaast ben ik teamcoördinator van Team Geel. Vanuit die rol stuur ik het team aan, geef ik leiding aan de functionele consultants en ben ik verantwoordelijk voor de planning van het team.

Mensen die goed in hun vel zitten, die het naar hun zin hebben en die weten waar ze aan toe zijn, zijn gewoonweg gelukkiger.

Kan je iets vertellen over je professionele achtergrond en je reis binnen Blisss.

Na mijn studie bedrijfskunde ben ik al snel in het werkveld in aanraking gekomen met ERP. Bij mijn eerste baan gingen we Navision implementeren en dat vond ik direct al interessant. Ik was daar werkzaam als project medewerker en heb later de switch gemaakt naar de consultancy kant.

Toen ik bij Blisss begon als projectleider en mijn eerste project kreeg, was ik best wel zoekende. Ondanks dat ik Navision heel goed kende en Business Central steeds beter leerde kennen, wist ik niet zo goed hoe ik zo’n project moest aansturen. Dat was voor mij dan ook de eerste keer, maar ik heb bij Blisss wel echt de kans gekregen om dat te leren. De ruimte die ik daarvoor nodig had, kreeg ik ook.

Nadat ik een jaar werkzaam was bij Blisss en meerdere projecten als projectleider had gedaan, gingen we over naar een nieuwe organisatiestructuur. Blisss schakelde over een naar insteek die meer focus had op klantgerichtheid. Met die switch naar de kleurenteams, heb ik mijn ambities mogen volgen en werd ik gevraagd voor de functie van Teamcoördinator van Team Geel en heb ik daarna zelfs door mogen doorgroeien naar MT-lid. Waar ik nu onderdeel van ben en zoals gezegd verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met onze eigen mensen.

 

Kan je iets vertellen over een specifieke prestatie die je als waardevol en/of uitdagend hebt ervaren in je rol als manager?

We zijn afgelopen jaar met een nieuw team gestart; Team Groen. Dat was een uitdaging om op te zetten. Het was nieuw voor ons om in de bestaande organisatiestructuur een nieuw team toe te voegen. We hebben ook alle afdelingen binnen Blisss hiervoor moeten inzetten en op elkaar moeten afstemmen. Van Sales tot aan Finance en van Werving en selectie tot aan Training. En dan zie je dat iedereen de schouders eronder wil zetten en dat als je met zijn allen hetzelfde doel voor ogen houdt, je concrete stappen kan blijven maken. En soms is het ook simpelweg ‘Learning by Doing’. Maar het is mooi om te zien dat we dit samen voor elkaar boksen en dat iedereen op zijn eigen manier maximaal presteert. Om dan zo ook een uitdagend project aan te kunnen gaan.

 

Als je als bedrijf zo’n uitdaging aan kan gaan, ondanks dat de weg soms bumpy kan zijn, vind ik dat je die succesmomenten mag vieren. Dat vind ik waardevol in een bedrijf of bij samenwerkingen. De momenten pakken om stil te staan bij dat wat je geleerd hebt. Dat maakt me altijd trots.

Hoe bevorder je de groei en de ontwikkeling van je teamleden en hoe ondersteun je ze in hun loopbaantraject?

Om te beginnen plannen we met iedere medewerker 2 x per jaar een dagdeel om een-op-een, het persoonlijk ontwikkelplan op te stellen, danwel bij te werken. De persoonlijke doelen die hierin naar voren komen, zijn zeer uiteenlopend. Het kan gaan over het vergaren van kennis en behalen van certificaten, tot aan het verder bekwamen in een specifieke vaardigheid, zoals assertiviteit of verandermanagement. Maar ook zaken als fysiek meer bewegen, het leren om eerder om hulp te vragen, of werken aan een betere privé-werk balans, zijn voorbeelden van persoonlijke ontwikkelpunten. Voor zaken als kennis en skills hebben we een groot aanbod aan trainingen, maar voor sommige ontwikkelpunten heb je geen theorieboek of training. Maar daarbij zie je dat het consequent aandacht geven aan deze punten, maakt dat je vooruitgang blijft boeken.

Daarom heb ik naast die 2 dagdelen per jaar ook periodiek contact met elk teamlid; gemiddeld eens in de 2-4 weken. Waarbij we de aandacht leggen op de voortgang van de doelen, maar ook op het huidig klantwerk en zaken die juist niets met het werk te maken hebben. Het is dan extra fijn als we naar buiten kunnen en die zaken kunnen bespreken tijdens een wandeling door het park.

 

Ook proberen we samen met de medewerker het pad uit te stippelen op korte én lange termijn. Waar wil je naartoe? Wat moet je daarvoor kunnen, en wie en wat heb je daarvoor nodig om dat te bereiken? En soms is het letterlijk een functieprofiel waar iemand naartoe wil groeien van bijvoorbeeld junior naar medior functioneel consultant, maar het kan ook zijn dat iemand een ander pad bewandelt en veel meer wil focussen op andere delen van de organisatie. In alle gevallen proberen we zo goed mogelijk te achterhalen wat de wens van de werknemer is en dan te ondersteunen.

 

Waar haal je de meeste energie uit?

De meeste energie krijg ik, als ik mensen om me heen écht zie groeien. Binnen je team of tijdens een moeilijk project waar de route niet altijd even makkelijk was, maar we het wel met elkaar succesvol kunnen afronden. Dat geeft me wel echt een kick, want het hoeft niet altijd even makkelijk te zijn. Daar zit ook de uitdaging in.

 

Aan de mensenkant geldt dat ook. Het is geweldig om mensen te zien groeien binnen het team en om samen doelen te bereiken. Zeker als je aan het eind van de week dan even, met een biertje en een hapje, kan terugkijken naar wat voor toffe dingen je hebt gedaan die week. Dat is erg leuk en dat maakt ook dat ik steeds met plezier naar mijn werk ga en met trots kan terugkijken op de afgelopen jaren.