Werken bij Blisss betekent...

Stage vanuit huis: hoe bevalt dat eigenlijk?

Nijmegen staat bekend als een bruisende studentenstad. Maar ook studenten moeten nu even een stapje terug doen. Dit vraagt om een behoorlijk aanpassingsvermogen. Bij Blisss zijn momenteel 2 meewerk stagiairs aan het werk. Gezien de huidige omstandigheden zijn wij blij dat we studenten nog steeds de mogelijkheid kunnen bieden om ervaring bij ons op te doen. Wij hebben gemerkt dat onze stagiairs zich heel flexibel opstellen en zich snel zaken eigen maken. Maar wie zijn onze stagiairs dan en wat doen ze vraag je je af? Lees dan verder.

Micah is woonachtig in Nijmegen en studeert commerciële economie aan de HAN. Hij is een ware salestijger. Niet voor niets heeft hij een bijbaan bij Fonky Sales waar hij werkt als straatverkoper. Bij Blisss draait hij een half jaar mee op de verkoopafdeling van ons eigen CRM-systeem: de Salesflow.

In zijn eerste weken is hij voortvarend van start gegaan en heeft hij al voor heel wat afspraken gezorgd voor onze vertegenwoordigers. Bij Blisss hoopt hij meer ervaring op te doen in b2b sales. In zijn vrije tijd geniet hij volop van het studentenleven. Daarnaast is hij vaak te vinden in de sportschool. Zijn droom is om ooit een eigen bedrijf te starten. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit hem gaat lukken.

Kees, woonachtig in Ewijk, studeert ook aan de HAN in Nijmegen. Hij volgt de studie bedrijfskunde en doet momenteel bij ons ervaring op in de rol van functioneel consultant. Tijdens zijn opleiding is zijn interesse voor informatiemanagement ontstaan. Na alle behandelde theorie was hij erg benieuwd hoe het er in de praktijk nu daadwerkelijk aan toegaat en hoopt hij dit bij Blisss te ontdekken. Hij is momenteel werkzaam op 2 implementatieprojecten van klanten van ons. In zijn vrije tijd voetbalt hij graag en scoort hij als spits er aardig op los. De derde helft ontbreekt ook nooit, die is net zo belangrijk namelijk.

Hij hoopt bij Blisss te ontdekken of informatiemanagement iets is, waar hij zich verder in wil gaan verdiepen in de toekomst.

Vragenronde

De eerste stageweken konden beiden nog op locatie werken. Inmiddels werken ze allebei vanuit huis. Wij stelden ze enkele vragen over hun stage tot nu toe. Als je benieuwd bent hoe het is om stage te lopen bij Blisss, lees dan vooral verder.

Hoe ziet jullie week eruit?
Micah: Gedurende de week ben ik veel bezig met acquisitie; oftewel het bellen van potentiële klanten voor de Salesflow. Ik probeer ervoor te zorgen dat de pijplijn van onze vertegenwoordigers goed gevuld blijft. De Salesflow is ons eigen CRM-systeem dat we hebben ontwikkeld om het leven van verkooporganisaties een stuk makkelijker te maken. Verder ben ik verantwoordelijk voor de opvolging van onze websitebezoekers. Hierbij is het mijn taak om verkoopkansen inzichtelijk te maken voor onze vertegenwoordigers.

Deze week ga ik mijn eigen productdemonstratie voorbereiden en presenteren aan mijn stagebegeleider van Blisss. Daarna hoop ik zelf meerdere productdemonstraties aan onze potentiële klanten te kunnen geven. Voor mijn schoolopdracht ben ik aan het onderzoeken hoe Blisss LinkedIn kan inzetten voor leadgeneratie.

Kees: In mijn eerste week heb ik meteen deelgenomen aan een bootcamp over Business Central. Hierin heb ik de basiskennis verworven over het ERP-systeem waardoor ik vervolgens goed voorbereid kon starten op de projecten waarop ik ingedeeld werd. Ik ben werkzaam op 2 verschillende projecten waarbij ik begeleid word door een ervaren consultant van Blisss. Eerst heb ik bij een klant de diagnosefase doorlopen. In deze fase analyseer je samen met de klant de bedrijfsprocessen om dit uiteindelijk te vertalen naar oplossingen in het systeem. Bij deze klant ben ik momenteel ook bezig met het opstellen van templates voor documenten in Business Central. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan het opstellen van offertes.

Bij de andere klant waar ik werkzaam ben, houd ik mij momenteel bezig met configuratiepakketten oftewel de migratie van de gegevens in Business Central. Ik moet ervoor zorgen dat de klantgegevens die zij hebben opgeslagen in een ander systeem op een juiste manier geïmporteerd worden in Business Central. Daarnaast ben ik ook bezig met het uitvoeren van een onderzoeksopdracht. Ik doe onderzoek naar de haalbaarheid van de centrale planning voor de ERP-afdeling en de impact daarvan.

Hoe bevalt het thuiswerken jullie?
Micah: Het is even niet anders. Het speelt niet alleen bij Blisss, maar wereldwijd moet er zoveel mogelijk thuisgewerkt worden. Persoonlijk geef ik niet de voorkeur aan thuiswerken en ben ik liever aanwezig op kantoor. De interactie met collega’s mis ik nu wel. Iedereen binnen Blisss doet wel ontzettend zijn best om mij erbij te betrekken. Via Teams of de telefoon heb ik nog veelvuldig contact met collega’s. Online werken gaat dan ook prima, maar het is natuurlijk niet wat ik ervan had gehoopt in het begin van de stage.

Kees: In het begin was het toch wel even wennen. Maar ik denk dat iedereen dat zo ervaart. Na een tijdje ben je er aan gewend en is het ‘het nieuwe normaal’. Je merkt dat de communicatie online ook prima verloopt. Je kunt iedereen goed bereiken en nog steeds bij iedereen terecht voor vragen. In dat opzicht is er weinig veranderd. Het is wel minder leuk dan werken op locatie. Je wilt tijdens een stage graag een kijkje achter de schermen nemen bij het bedrijf en ervaren hoe de bedrijfscultuur op de werkvloer is. Je krijgt nu wel een beetje mee hoe bepaalde zaken binnen het bedrijf lopen, maar de sfeer daar proef je minder van.

Hebben jullie tot nu toe door de stage al een duidelijker beeld gekregen welke richting je op wilt na de studie?
Micah: Het liefste zou ik uiteindelijk voor mezelf iets beginnen. Ik merk wel dat ik het fijn vind om vooral heel veel vrijheid te krijgen in mijn werk. Hierdoor kan ik bewijzen aan mijzelf en anderen wat ik wel en niet kan. Het werken met targets is ook fijn, dat houdt mij gemotiveerd en zo kan ik naar iets toewerken. Verder had ik voorheen nog niet echt affiniteit met software. Nu vind ik het toch interessant en heel erg leerzaam om er meer over te weten te komen.

Kees: Tot nu toe heb ik al een beter beeld gekregen over informatiemanagement en dat is wel een richting die bij mij past en om mij meer in te gaan verdiepen.

Waarom zouden jullie andere stagiair(e)s aanraden om bij Blisss aan de slag te gaan?
Micah: Ik vind Blisss heel relaxed in de manier van omgang met elkaar. Het is best wel een jong team en onderling is het dan ook erg informeel. Voor studenten is het fijn dat het bedrijf flexibel is. Je bent hier geen nummertje, maar een volwaardig medewerker. Ik zou zeker aanraden aan andere stagiair(e)s om bij Blisss ervaring op te doen.

Kees: Blisss ervaar ik als een hartstikke leuk bedrijf. De waardes die ze uitdragen, namelijk: groei, plezier, passie en openheid, dat zijn ook waardes die je dagelijks ervaart op de werkvloer. Je collega’s zijn vriendelijk en helpen je overal mee. Ook is het leuk om voor een groeiende organisatie te werken. Sinds de start van mijn stage zijn er weer een aantal nieuwe medewerkers aangenomen. Het is leuk om met een nieuw systeem te leren werken wat uitdagend is. Je hoeft geen koffie te halen, maar mag in de praktijk echt nuttige werkzaamheden uitvoeren.